1. خانه
  2. /
  3. ترجمه، تدوین و گردآوری کتاب اصول ایمنی فرآیند (Process Safety Fundamentals) و کاربرد های آن در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی ، نیروگاه ها و صنایع معدنی
06 دی 1402
مسئولیت های اجتماعی آیفکو

ترجمه، تدوین و گردآوری کتاب اصول ایمنی فرآیند (Process Safety Fundamentals) و کاربرد های آن در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی ، نیروگاه ها و صنایع معدنی

بعد از ترجمه و تالیف کتاب "راهنمای پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی فرآیند در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی و نیروگاه ها" در سال 1396 و نیز تجربیات به دست آمده در راهبری بالغ بر 20 پروژه مطالعات مهندسی کاستی سنجی و نیز استقرار و پیاده سازی PSM در مجتمع های داخلی کشور، یکی از موضوعاتی که همزمان با اقدامات فنی و مدیریتی PSM، همواره مورد تاکید مدیران ارشد قرار می گرفت، توجه به اصول و راهکارهای مهندسی در حوزه ایمنی فرآیند و برگرفته از حوادث تجهیزاتی و فرآیندی در ایران و نیز سطوح بین المللی بود. ساختار و مفاهیم سیستم مدیریت ایمنی فرآیند به ویژه در مدل های CCPS و EI بسیار گسترده و دو رویکرد مدیریتی و فنی را دنبال مینمایند. اما در این کتاب توجه بیشتر بر روی رویکرد های فنی PSM به همراه مرور اصلی ترین دلایل حوادث مهم دنیا در این خصوص و ذکر دلایل ریشه ای آنها می باشد. البته در بخش هایی به حوادث شغلی و تجهیزاتی ایران بر مبنای گزارشات رسمی اداره کل HSE و پدافند غیرعامل وزارت نفت نیز اشاره شده است. حوادثی که با قدری تامل در آنها، تکراری بودن علل ریشه ای نشات گرفته از این اصول EPSC و Shell کاملا مشهود است.     

در راستای تحقق این موضوع، کتاب مذکور با از طریق شرکت آریا ایمن فیدار (آیفکو) و با همکاری رئیس محترم امور HSE  نیز مسئول محترم PSM شرکت پتروشیمی کارون و با مشارکت انتشارات حک، ترجمه و گردآوری شده است. ساختار اصلی این کتاب ترجمه سند EPSC Process Safety Fundamentals – Safe Operation Principals to avoid incidents with hazardous chemicals  مرکز ایمنی فرآیند اروپا و همچنین سندProcess Safety Fundamentals  شرکت Shell می باشد. در ترجمه این سند ها ضمن حفظ حداکثری مطالب مراجع اصلی، برخی مطالب تکمیلی نیز برای انتقال بهتر مفاهیم و تجربیات عملی نویسندگان نیز قید گردیده است. 

اين كتاب از 4 فصل تشكيل شده است. فصل یک، مروری مختصر بر انواع مدل های سیستم مديريت ايمني فرآيند و ارتباطات المان های آن با یکدیگر دارد. فصل دو، به اصول 18 گانه ایمنی فرآیند EPSC و نیز اصول 10 گانه ایمنی فرآیند شرکت Shell هلند معرفی گردیده است. فصل سوم مروری مختصر بر الزامات فنی مربوط به برخی از این اصول 18 گانه از جنبه های طراحی، بهره برداری و نگهداری و تعمیرات و پیشنهادات مربوطه دارد تا همکاران محترم بتوانند با مشخص کردن یک نقشه راه، این الزامات و سیستم های فنی را در سطح مجتمع های خود پیاده سازی نمایند. در فصل چهارم تعدادی از رویداد های فرآیندی مرتبط با هر یک از این اصول 18 گانه به صورت مختصر و برگرفته از مراجعی نظیر CSB، CCPS و EPSC ذکر شده است که مرور آنها در پیشگیری از رخداد حوادث مشابه پیشنهاد می گردد. 

 

برای اطلاعات بیشتر لطفا با انتشارات حک و یا با شرکت آریا ایمن فیدار تماس حاصل فرمایید. 

نرم افزار PSMPro
Copyright © 2023 - تمامی حقوق برای شرکت آریا ایمن فیدار (آیفکو) محفوظ می باشد