1. خانه
  2. /
  3. آرشیو خدمات مشاوره مهندسی
  4. /
  5. خدمات مشاوره مهندسی مدیریت ریسک بیمه

خدمات مشاوره مهندسی مدیریت ریسک بیمه

حوادث تجهیزاتی و شغلی در صنایع دریایی و کارخانجات تولید نفت و گاز، صنایع معدنی و فولاد، نیروگاه ها و دیگر صنایع، با توجه به ماهیت این تاسیسات و ریسک های نهان و پنهان آنها، علی رغم طرح ریزی اقدامات پیشگیرانه مدیریتی و مهندسی، معمولا رخ داده و می دهند. مطابق با گزارشات رسمی منتشر شده توسط مراجع معتبری نظیر CCPS و Marsh، روند بررسی و ارزیابی خسارات اینگونه حوادث، مخصوصا در مقیاس های مالی بالا، نشان داده است که قریب به اتفاق حوادث رخ داده در اغلب کشورهای تولید کننده، منشا جدید و ناشناخته دارند. 

به لحاظ تئوریک رخداد چنین حوادثی طبیعی است. اما متاسفانه آمار حوادث و ریشه یابی آن ها در کشور ما نشانگر این موضوع است که منشا و ریشه ی اصلی اغلب حوادث شغلی و نیز فرایندی، مشخص و تکراری است. نابالغ بودن موضوعات ایمنی، به ویژه ایمنی فرآیند در صنایع کشورمان سبب بزرگی آمار میانگین حوادث جانی، تجهیزاتی و مالی نسبت به آمار میانگین اینگونه حوادث در کشورهای توسعه یافته است. 

به طور معمول در صنایع مختلف بالاخص صنایع نفت و گاز در مرحله شناسایی خطرات، منشا حوادث تجهیزاتی توسط واحدهای متولی نظیر HSE، بازرسی فنی، نگهداری و تعمیرات، بهره برداری و ... ممیزی و شناسایی می شوند و راه کارهای کنترلی به منظور کاهش سطح ریسک ها اعلام می گردد، اما متاسفانه به دلیل نبود بودجه و منابع مشخص اقدامات مذکور به طور کامل صورت نمی پذیرد. همچنین با وجود شرکت های مختلف بیمه گر و ورود آنان به بحث انتقال ریسک اینگونه صنایع، اما هیچگونه سازوکاری با هدف کاهش آمار حوادث و خسارات صنایع مختلف مخصوصا صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز به وجود نیامده است. 

در نتیجه همواره اینگونه صنایع به عنوان اولین مواجهه شونده با حوادث و خسارات مختلف به عنوان زیان دیده اولیه محسوب می شوند و شرکت های بیمه ای که ریسک اینگونه صنایع را پذیرفته اند به عنوان زیان دیده ثانویه تلقی می گردند! در صورتی که اگر سازوکار های استاندارد و برد - برد، با هدف کاهش و کنترل ریسک های این گونه صنایع عملیاتی گردد، در واقع صنایع و شرکت های بیمه گر هر دو منتفع خواهند شد. از یک سو ساعات کاری بدون حادثه و پایداری تولید صنایع افزایش می یابد و از سوی دیگر خسارات قابل پرداخت شرکت های بیمه پذیرنده ریسک اینگونه صنایع نیز کاهش می یابد. لذا امروزه شرکت‌های بیمه‌گرقبل از وقوع حوادث، با استفاده از ملاحظات ایمنی سعی در کاهش ریسک واقعی موضوع بیمه دارند.

 در همین راستا شرکت آریا ایمن فیدار (AIFCO) خدمات تخصصی Risk Inspection و Loss Assessor را با هدف تحقق موارد ذیل به صنایع کشور ارائه می دهد: 

  • حداقل نمودن خسارات مستقیم و غیر مستقیم در سطح مجتمع ها، کارخانجات و سازمان ها
  • کاهش نرخ حق بیمه از طریق بهبود ریسک ها و تجمیع بیمه نامه ها
  • اولویت بندی ریسک ها از منظر بیمه و کنترل نقاط حادثه خیز و پرخطر تاسیسات و مجتمع ها
  • اصلاح فرایند های خرید بیمه نامه های مرتبط با تاسیسات و تجهیزات با اعمال منطق Risk Based در آنها
  • افزایش مشارکت شرکت های بیمه گر در سرمایه گذاری های ایمنی در سطح تاسیسات سازمان ها
  • استقرار بیشتر و نگهداری استانداردهای ایمنی در بالاترین سطح و قابلیت اطمینان حداکثری
  • ایجاد رابطه و تعامل سازنده میان سازمان ها و به ویژه هلدینگ ها با شرکت های بیمه گر پذیرنده ریسک و تکمیل حلقه ی مفقوده مدیریت ریسک
  • ارتقاء الزامات ایمنی فرآیند و کمک به پایداری تولید و ارائه خدمات در سطح تاسیسات و مجتمع ها
  • برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی و فرهنگ سازی در خصوص خدمات تخصصی Risk Inspection و Loss Assessor

 

برای کسب اطلاعات بیشتر، تهیه و تدوین شرح کارهای تخصصی و بومی شده و همچنین ارائه برخی نتایج و خروجی های پروژه های اجرا شده لطفا با ما در تماس باشید. 

نرم افزار PSMPro
Copyright © 2023 - تمامی حقوق برای شرکت آریا ایمن فیدار (آیفکو) محفوظ می باشد